Skip to content

Kontakt

admin24@tajemniceprawa.pl

Skip to content

Tajemnice Prawa – dla adwokatów, radców i sędziów

  • Porady prawne
  • Windykacja
  • Biznes
  • Home
  • Biznes
  • Najwięcej kobiet kieruje firmami założonymi ponad 50 lat temu. Pierwsza analiza danych KRS pod kątem wieku i płci, obejmująca ponad 811 tys. osób

Najwięcej kobiet kieruje firmami założonymi ponad 50 lat temu. Pierwsza analiza danych KRS pod kątem wieku i płci, obejmująca ponad 811 tys. osób

Redakcja19 lipca, 202319 lipca, 2023

Pierwsza analiza pod względem wieku i płci 811 tys. osób zajmujących ponad milion stanowisk wskazuje, że blisko co trzecie kluczowe stanowisko w firmach zarejestrowanych w Polsce zajmuje kobieta. Największy udział kobiet zanotowano w grupach skrajnych: najmłodszej – w wieku do 23 lat oraz najstarszej – powyżej 70 lat. Po raz kolejny okazuje się, że kobiety dominują w usługach. Jednymi z najczęściej różnicujących w biznesie kontekstów są płeć oraz wiek. Premiera narzędzia Living Library Klubu Champions of Change tworzącego przestrzeń do dialogu z grupami wykluczanymi i stereotypowo postrzeganymi.

Pierwsza analiza KRS płci i wieku prezesów/-ek obejmująca ponad milion stanowisk

Misją Klubu Champions of Change Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, który zrzesza liderki i liderów dużych firm działających w Polsce, jest edukacja, budowanie świadomości i dzielenie się dobrymi praktykami w biznesie na rzecz wspierania różnorodności w biznesie. Klub tworzy praktyczne narzędzia, przynoszące konkretne rezultaty oraz mające praktyczne zastosowanie dla wielu organizacji, środowisk i grup społecznych. Przykładem może być Living Library, narzędzie polega na spotkaniu z człowiekiem, pełniącym rolę Żywej Książki, co ma na celu zmierzenie się z własnymi uprzedzeniami i towarzyszącymi nam na co dzień stereotypami. Premiera narzędzia odbyła się w maju podczas wydarzenia zorganizowanego z okazji 5-lecia istnienia Klubu.

Jednymi z najczęściej różnicujących w biznesie kontekstów są płeć oraz wiek. Na zlecenie Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, inicjatora Klubu Champions of Change, wywiadownia gospodarcza Dun & Bradstreet Poland zbadała pierwszy raz wiek oraz płeć składu osobowego firm zarejestrowanych w Polsce. Analizie poddano ponad 811 tys. osób zajmujących ponad milion stanowisk. Na potrzeby badania przyjęto siedem przedziałów wiekowych, od 14 do 23 lat i kolejno: 24-30, 31-40, 41-50, 51-60, 61-70 i powyżej 70 lat.

Blisko co trzecie kluczowe stanowisko w firmach zajmuje kobieta

Z najnowszej analizy KRS wynika, że w firmach zarejestrowanych w Polsce 30,3 proc. kluczowych stanowisk zajmują kobiety. Co ciekawe, największy ich udział zaobserwowano w dwóch skrajnych grupach wiekowych. W grupie do 23 lat kobiety obejmują 32,8 proc. kluczowych stanowisk, a w grupie powyżej 70 lat – 31 proc. Najniższy odsetek odnotowano w grupie 50-60 lat – 29 proc.

Co piąta osoba obejmująca stanowisko prezesa to kobieta, członkinie zarządu stanowią 25,9 proc. tej grupy, a dyrektorki – aż 36,3 proc. Najwyższy odsetek kobiet na stanowisku prezesa odnotowano w firmach założonych w latach 1951-1975 – wynosi on 21,4 proc. W przypadku przedsiębiorstw powstałych w latach 1976-2000 odsetek ten wynosi 20,5 proc., z kolei jeśli chodzi o firmy założone po 2001 roku jest to 20,1 proc. Dane te wskazują, że mimo upływu lat, zmian ekonomicznych i dynamicznie rozwijającej się gospodarki udział kobiety w biznesie pozostaje na stałym poziomie.

Z danych CBOS wynika, że nadal całość obowiązków domowych wykonują w ogromnej większości wyłącznie kobiety. Oznacza to, że po pracy idą do kolejnej pracy, która nierzadko kończy się nocą. Nie odpoczywają, zmęczone nie są odporne na stres, w konsekwencji zaczynają chorować. Nie będzie równości w biznesie bez równości w domu – mówi Olga Kozierowska, prezeska Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką i pomysłodawczyni Klubu Champions of Change.

Kobiety dominują w usługach

Po raz kolejny z analizy KRS wynika, że kobiety dominują w sektorze usług. Prowadzone przez nie biznesy to firmy związane z tekstyliami i modą, salony urody oraz terapii, a także kluby i obiekty sportowe oraz lecznice weterynaryjne. Polki często prowadzą przedsiębiorstwa również w segmentach związanych z doradztwem finansowym, podatkowym i ubezpieczeniem, sektorze opieki zdrowotnej, obsługi biur, a także usługami prawniczymi i rachunkowo-księgowymi. Udział własności kobiet w powyższych firmach oscyluje w granicach od 50 do nawet 70 proc.

Analiza wykonana przez wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet Poland obejmowała ponad 811 tys. osób zajmujących ponad milion stanowisk. Na potrzeby badania przyjęto siedem przedziałów wiekowych, od 14 do 23 lat i kolejno: 24-30, 31-40, 41-50, 51-60, 61-70 i powyżej 70 lat.

Prawo w Polsce

W Polsce zainteresowanie studiami prawniczymi wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Na większości uczelni prawo jest wciąż w czołówce najchętniej wybieranych kierunków studiów. Ponadto coraz więcej uczelni, zarówno prywatnych, jak i państwowych, oferuje studia prawnicze.

Znaczne zainteresowanie studiami prawniczymi w polskim społeczeństwie wynika z istniejącego przekonanie o elitarności studiów prawniczych. Kandydatów na studia nie zniechęca duża konkurencja na rynku ani też pięć lat jednolitych studiów i konieczność dalszej 3-letniej nauki na aplikacji, ponieważ wierzą, że zdobędą zawód, który pozwoli im na spełnienie swoich aspiracji. Zwłaszcza, że dzisiaj znacznie łatwiej jest się dostać na aplikacje prawnicze niż ponad 10 lat temu.

Rzeczywistość jest jednak tak, że wielu absolwentów wydziałów prawniczych, głównie z mniej renomowanych uczelni, ma problemy z odnalezieniem się na rynku pracy.

Porównując jednak rynek polski do amerykańskiego należy podkreślić, że w Stanach Zjednoczonych liczba prawników w stosunku do liczby mieszkańców jest prawie 3-krotnie większa w porównaniu do Polski. W Stanach zjednoczonych 1 prawnik z uprawnieniami przypada na około 250 mieszkańców, w Polsce na około 730  mieszkańców. Daleko nam więc jeszcze do nasycenia rynku prawnikami na poziomie Stanów Zjednoczonych. Jednak na naszym rynku usług prawniczych zaledwie na przestrzeni ostatnich 10 lat liczba prawników z uprawnieniami się praktycznie podwoiła. Za tak gwałtownym wzrostem liczby prawników nie idzie w parze niestety wzrost świadomości prawnej społeczeństwa, a w tym samym wzrost skłonności do korzystania z pomocy prawnika.

Usługi prawne odgrywają ważną i doniosłą rolę w społeczeństwie. Z punktu widzenia konkurencyjności jest to jednak rynek bardzo specyficzny. Po pierwsze, ocena udziału kancelarii prawnych w rynku jest utrudniona, ponieważ rynek usług prawnych ma charakter rozproszony, a do tego nie ma dostępnych danych dotyczących konkurencyjności publikowanych przez organy administracyjne lub samorządy zawodowe adwokatów lub radców prawnych. W takiej sytuacji najlepszym źródłem wiedzy o konkurentach są obsługiwani usługobiorcy.

Po drugie, usługodawcy muszą spełniać liczne warunki, aby otrzymać zezwolenie na świadczenie usług prawnych.

Po trzecie, proces transformacji oraz częściowe otwarcie dostępu do zawodów prawniczych znacząco zmieniły ustrojową i zawodową pozycję prawników.

Postępująca deregulacja rynku usług prawnych wymusiła na nich zwiększenie starań o rentowność prowadzonych działań, konieczność pozyskiwania informacji rynkowej oraz staranniejszego profilowania własnej oferty, nie mówiąc już o promocji. W usługach prawnych konkurowanie jest jednak utrudnione, ponieważ zasady pozyskiwania i informowania klientów są w dużym stopniu wyznaczane przez prawne i etyczne normy zawodowe. Powyższe sprawia, że prawnicy albo wcale nie mogą się reklamować, albo ich promocja jest bardzo ograniczona. Ponadto istnieją liczne bariery wejścia na rynek, które sprawiają, że młodym prawnikom coraz trudniej jest zakładać swoje kancelarie. Jednocześnie należy zaznaczyć, że przedmiot usług prawnych bardzo się zmienił, stając się wielokrotnie bardziej skomplikowany.

Powiększyła się też dysproporcja zasobów wiedzy, jakimi dysponują usługodawcy i usługobiorcy, zwłaszcza w obszarach związanych z wąskimi specjalizacjami prawnymi. Dysproporcja ta utrudnia racjonalny wybór usługodawcy czy też ocenę jakości świadczonych usług. Specyficzne jest również to, że nabywcy usług prawnych, w sytuacji gdy ich podstawowe wartości są zagrożone, często postępują emocjonalnie, wbrew tradycyjnemu mechanizmowi rynkowemu, opierającemu się na założeniu racjonalności postępowania konsumenta.

Na konkurencyjność rynku ogromny wpływ wywierają również czynniki ekonomiczne, dotyczące zarówno podaży, jak i popytu. Uwzględniając stronę podażową, można stwierdzić, że w wyniku otwarcia dostępu do zawodów prawniczych polski rynek usług prawnych w ostatnich latach znacząco się powiększył. W porównaniu z rokiem 2005 w Polsce obecnie usługi świadczy co najmniej dwa razy więcej adwokatów i radców prawnych (niewiele ponad 20 000 w 2005 r. i około 55 000 w 2016 r.). Przewiduje się również, że w kolejnych latach liczba prawników będzie systematycznie wzrastać. Zmiany ilościowe powodują wzrost konkurencji w tej branży. Dodatkowo swoją działalność intensywnie rozwijają doradcy prawni, a także osoby udzielające porad w Internecie. Prawnicy są zatem coraz częściej zmuszeni do konkurowania o nabywców, a co za tym idzie – rośnie ich zainteresowanie możliwościami uzyskania i utrzymania przewagi konkurencyjnej na rynku.

Wobec intensywnych zmian po stronie podażowej kluczowym zadaniem, przed którym stoją obecnie prawnicy w Polsce, jest pobudzanie popytu na usługi prawne. Jak na razie popyt ten jest na dość niskim poziomie i ma charakter mało stabilny i nierównomierny. Polacy mają słabo rozwiniętą świadomość prawną. Nie ufają prawnikom i nie odczuwają potrzeby korzystania z ich usług nawet w trudnych sytuacjach życiowych. Jednakże popyt na usługi prawne ma znaczny potencjał wzrostu. W tym celu prawnicy powinni go stymulować. Moim zdaniem najbardziej skutecznym stymulatorem jest stosowanie zasad marketingowego zarządzania procesem obsługi klienta oraz budowanie pozytywnego wizerunku prawnika jako profesjonalisty.

Nawigacja wpisu

Previous: Gdy sąsiad nie płaci za mieszkanie. Jak wyegzekwować należności?
Next: Getin Bank a frankowicze

Podobne

Kobiety w biznesie bardziej szczere i uczciwe

19 lipca, 2023 Redakcja

To nie są czasy, w których biznes stać na ryzyko

19 lipca, 2023 Redakcja

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze komentarze

  • kancelaria adwokacka - Portret dobrego i skutecznego prawnika
  • Prawnik - Portret dobrego i skutecznego prawnika
  • Roman - Rozwiązanie problemu – sądownie czy polubownie?

Kancelarie prawnicze

Białystok Bielsko-Biała Brzeg Bydgoszcz Częstochowa Gdańsk Gdynia Gliwice Gostyń Grodzisk Mazowiecki Halinów Hrubieszów Jarosław Jaworzno Jelenia Góra Katowice Kobierzyce Kołobrzeg Kościerzyna Kraków Kąty Wrocławskie Lublin Mielec Myszków obowiązki prawnika Opole Ożarów Mazowiecki Piotrków Trybunalski Plewiska Poznań Rzeszów Skawina Sopot Szczecin Słupsk Terespol Toruń Tychy Warszawa windykacja windykacja należności Wrocław Zduńska Wola Zielona Góra Łódź

Redakcja

admin24@tajemniceprawa.pl

Copyright All Rights Reserved | Theme: BlockWP by Candid Themes.